Αναμφισβήτητα οι νέοι αποτελούν το πιο δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας. Είναι αυτοί που επιθυμούν να αλλάξουν το σήμερα, οραματίζονται ένα καλύτερο αύριο, μέσα στο οποίο κάνουν όνειρα για να μεγαλουργήσουν. 
Πολλές φορές και δικαιολογημένα θα τους χαρακτηρίσεις παρορμητικούς, ανταγωνιστικούς, θυμικούς, ιδεολόγους. Απαιτούν γρήγορες αλλαγές δίχως καθυστέρηση, με αποτέλεσμα πολλοί ηλικιωμένοι να είναι σύμμαχοί τους αλλά και πολλοί, τους οποίους σέβονται, αντίπαλοί τους.
Οι περισσότεροι ηλικιωμένοι διαθέτουν πείρα και γνώσεις και αντιμετωπίζουν τους νέους με επιείκεια και κατανόηση, προσφέρουν πολύτιμη αρωγή και δείχνουν να καταλαβαίνουν τα προβλήματά τους. Υπάρχουν και εκείνοι όμως, που τους περιφρονούν, τους θεωρούν ανεύθυνους, σκληρούς, αδιάφορους  και είναι άτεγκτοι κριτές τους.
Εύλογα δεν προκύπτει το ερώτημα, αν πρέπει να σεβόμαστε οι νέοι τους μεγαλύτερους μόνο και μόνο για την ηλικία τους; Η ηλικία δεν αποτελεί μοναδικό κριτήριο σεβασμούΟι ηλικιωμένοι οφείλουν να καταλάβουν ότι ο σεβασμός κερδίζεται, δεν χαρίζεται ούτε υπαγορέυεται κι επιβάλλεται.
Οφείλουν να δείχνουν κατανόηση στα προβλήματα των νέων και να μην καταφεύγουν στην εύκολη λύση «εμείς στην ηλικία σας δεν είχαμε τέτοιες ανέσεις, εσείς τα έχετε όλα.», «Τι άλλο θέλετε;» Πρέπει να καταλάβουν ότι η κάθε εποχή έχει τα δικά της προβλήματα και δεν μπορούν να κάνουν ανεδαφικές συγκρίσεις με τη δική τους νεότητα. Ας σταματήσουν αν ωραιοποιούν το χθες.
Πρέπει να σταματήσουν να τους αντιμετωπίζουν με υπεροψία και κατωτερότητα. Να μην θεωρούν τους νέους ανώριμους, ανίκανους να δημιουργήσουν το οτιδήποτε. Με αυτή την συμπεριφορά τους υποτιμούν, καλλιεργούν την αβεβαιότητα και τους αποθαρρύνουν από οποιαδήποτε προσπάθεια και σκέψη δημιουργίας.
Οι διαφορές στη νοοτροπία και στις αντιλήψεις νέων-ηλικιωμένων δεν είναι φαινόμενο της εποχής μόνο αλλά διαχρονικό. Τα αίτια που οδηγούν σε αυτήν την αδυναμία απρόσκοπτης επικοινωνίας μεταξύ τους είναι ποικίλα. 
Καταλαβαίνω ότι οι ηλικιωμένοι ως πιο έμπειροι, είναι διστακτικοί στις αλλαγές και θέλουν περίσκεψη και φειδώ, ενώ οι περισσότεροι νέοι χαρακτηρίζονται για τη ζωντάνια, την ενεργητικότητά τους, το σφρίγος και τη διάθεση για γρήγορες αλλαγές.
Ωστόσο, υπάρχει μεγάλο ποσοστό ηλικιωμένων που μισούν τους νέους, είναι αντιδραστικοί και απόλυτοι. Δυστυχώς όμως η εποχή που ζούμε χαρακτηρίζεται από αβεβαιότητα, ρευστότητα και ποικίλες αλλαγές, καταστάσεις που προβληματίζουν τους νέους με αποτέλεσμα να μην ατενίζουν το μέλλον με αισιοδοξία.
Απ 'την άλλη υπάρχει μια μερίδα νέων που τέρπονται από την ισοπέδωση παρά την οικοδόμηση και αμφισβητούν τα πάντα απλά για να τα αμφισβητούν, συνήθως χωρίς επιχειρήματα και θέσεις. Είναι ανεύθυνοι και παθητικοί, τα περιμένουν όλα από τους ηλικιωμένους με το πρόσχημα ότι «αφού μας φέρατε στον κόσμο είστε υποχρεωμένοι να μας επιλύσετε και τα προβλήματα.» Είναι λογικό όλη αυτή η κατάσταση να επιφέρει σύγχυση και σύγκρουση μεταξύ των δύο γενεών.
Αυτό που πρέπει να κατανοηθεί και από τους δύο, είναι ότι διαφορές πάντα θα υπάρχουν, δεν είναι δυνατόν να συμπίπτουν απόλυτα οι απόψεις τους. Μπορεί όμως να επιτευχθεί επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ τους αν αποβάλουν την εμπάθεια και τις προκαταλήψεις.Οι ηλικιωμένοι να συνειδητοποιήσουν ότι το παιδί είναι περισσότερο παιδί της εποχής και λιγότερο παιδί του πατέρα του κι οι νέοι να πάψουν να είναι απόλυτοι στις κρίσεις τους.
Να κατανοήσουν κι οι δύο πλευρές ότι για να επιτευχθεί ατομική και κοινωνική πρόοδος πρέπει να συνδυαστεί το παρελθόν με το παρόν. Οι νέοι διαθέτουν διάθεση κι ενεργητικότητα και οι ηλικιωμένοι πείρα  και γνώση. Δεν είναι τέλειος συνδυασμός; Εσείς τι λέτε;



ΜΟΡΦΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ (ΣΗΜΕΡΑ)
Η οικογένεια είναι ένας θεσμός που συναντάται σε όλες τις κοινωνίες. Οι βασικές του λειτουργίες είναι η δημιουργία, η ανατροφή και η προετοιμασία της νέας γενιάς για την κοινωνική της ζωή. Συνήθως η οικογένεια δημιουργείται με το γάμο, ο οποίος προσδιορίζεται από το νόμο, τη θρησκεία και τις παραδόσεις της κάθε κοινωνίας. Στην Ελλάδα ο γάμος μπορεί να είναι θρησκευτικός ή πολιτικός.
Η μορφή της οικογένειας εξαρτάται από παράγοντες όπως το περιβάλλον, η παράδοση, ο χαρακτήρας της οικονομίας και της κοινωνίας ευρύτερα.
Στις παραδοσιακές κοινωνίες συναντάμε τη μορφή της εκτεταμένης οικογένειας, που συνήθως είναι πατριαρχική, δηλαδή αρχηγός της είναι ο μεγαλύτερος σε ηλικία άνδρας. Η εκτεταμένη οικογένεια περιλαμβάνει πολλές μικρότερες οικογένειες, συνήθως αδελφών, οι οποίες συγκατοικούν με τους γονείς. Στις οικογένειες αυτές εργάζονται όλα τα μέλη στην οικογενειακή επιχείρηση (αγροτική, κτηνοτροφική ή οικοτεχνία). Οι δεσμοί των μελών είναι ισχυροί, εφόσον η οικογένεια έχει πολλές λειτουργίες: παράγει, εκπαιδεύει επαγγελματικά τα νέα μέλη, φροντίζει τα ασθενή, ανάπηρα και ηλικιωμένα μέλη της.

Στις σύγχρονες κοινωνίες και στα αστικά κέντρα η κύρια μορφή της οικογένειας είναι η πυρηνική οικογένεια. Η πυρηνική οικογένεια αποτελείται από τους συζύγους και τα παιδιά και κύριες λειτουργίες της είναι η ανατροφή και κοινωνικοποίηση των νέων σε συνθήκες ασφάλειας, φροντίδας και αγάπης αλλά και η συναισθηματική στήριξη των συζύγων. Σήμερα, άλλοι ειδικοί φορείς έχουν αναλάβει τις λειτουργίες της παραδοσιακής οικογένειας (οι επιχειρήσεις την παραγωγή αγαθών, τα νοσοκομεία τη φροντίδα των ασθενών, οι οίκοι ευγηρίας τους ηλικιωμένους, τα σχολεία και τα κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης τη μετάδοση γνώσεων στους νέους).
Συχνή μορφή πυρηνικής οικογένειας στις σύγχρονες κοινωνίες είναι η μονογονεϊκή οικογένεια, στην οποία τα παιδιά ζουν με τον ένα γονέα, εξαιτίας χηρείας, διαζυγίου ή μερικές φορές προσωπικής επιλογής.

Χαρακτηριστικό φαινόμενο πολλών σύγχρονων κοινωνιών είναι η υπογεννητικότητα, που οφείλεται σε διάφορους λόγους, όπως το υψηλό κόστος ανατροφής των παιδιών, η επαγγελματική καριέρα των συζύγων κ.ά. Η χαμηλή γεννητικότητα (1.3 παιδιά αναλογούν σε κάθε ελληνική οικογένεια και 1.4 στην Ενωμένη Ευρώπη) σε συνδυασμό με το υψηλό όριο ζωής, που διασφαλίζει η επιστημονική πρόοδος και οι κοινωνικές παροχές, κινδυνεύουν να μετατρέψουν πολλές δυτικές κοινωνίες, όπως η Ελλάδα, σε κοινωνίες γερόντων.


Τι  χρωστάμε στους γονείς μας;


Στην αρχαία Ελλάδα, ο σεβασμός προς τους γονείς ήταν μέλημα του νόμου. Σήμερα, ο σεβασμός προς τους γονείς συνεχίζει να υπάρχει και τα παιδιά προσπαθούν να αποδείξουν την αξία τους στους ανθρώπους που τα έφεραν στον κόσμο και να τους κάνουν υπερήφανους, για να ξεπληρώσουν το χρέος τους προς αυτούς.
Το χρέος
Υπάρχουν άνθρωποι που καταπιέζονται από τους γονείς τους (άμεσα) ή (έμμεσα) από τις κοινωνικές πεποιθήσεις που σχετίζονται με τις υποχρεώσεις που τα παιδιά έχουν προς τους αυτούς. Οι άνθρωποι αυτοί θεωρούν πως οφείλουν πάρα πολλά στους γονείς τους (την ύπαρξη, την ανατροφή, την εκπαίδευσή τους, χρήματα, χρόνους κοπιαστικών προσπαθειών και άλλες θυσίες) και πως πρέπει να αφιερώνουν ένα μεγάλο κομμάτι της ζωής τους σε αυτούς. Συνεχίζει να κυριαρχεί η πεποίθηση πως τα παιδιά πρέπει να ευχαριστούν τους γονείς τους με όποιο τρόπο μπορούν και πως οφείλουν να ανταποδώσουν το καλό που εκείνοι τους έκαναν, με τη φροντίδα των γονιών τους σε μεγαλύτερη ηλικία, ή με την εκπλήρωση κάποιων επιθυμιών που εκείνοι έχουν.
Τι χρωστάμε, όμως, στους γονείς μας;
Η ύπαρξή μας
Οι γονείς μας μάς έφεραν στον κόσμο, επομένως τους χρωστάμε την ίδια μας την ύπαρξη. Είναι αλήθεια κάτι τέτοιο; Οι γονείς μας υπήρξαν δύο άνθρωποι που αποφάσισαν να αναπαραχθούν. Αποτέλεσμα της απόφασής τους αυτής είμαστε εμείς οι ίδιοι. Δε μας ρώτησαν, όμως. Πώς μπορούμε να χρωστάμε κάτι σε κάποιον για το υπόλοιπο της ζωής μας, όταν δε μας ρώτησε κανείς για αυτό;
Υπάρχουν γονείς που θεωρούν ότι μπορούν να απαιτούν οτιδήποτε από τα παιδιά τους ή που επιβάλλουν σε αυτά συγκεκριμένο τρόπο ζωής, γιατί αυτοί τους έδωσαν ζωή. Υπάρχουν παιδιά που εγκλωβίζονται σε μια ζωή που δε θέλουν, γιατί θεωρούν ότι χρωστούν στους γονείς τους την ίδια τους την ύπαρξη. Σίγουρα αξίζει στους γονείς ένα μεγάλο «ευχαριστώ» που μας έφεραν στον κόσμο, αλλά η ζωή μας δεν μπορεί να είναι αντάλλαγμα της απόφασής τους αυτής.
Η ανατροφή και η εκπαίδευσή μας
Οι γονείς είναι υποχρεωμένοι να αναθρέψουν τα παιδιά τους και να χρηματοδοτήσουν τουλάχιστον τις βασικές σπουδές τους. Κάτι τέτοιο αποτελεί ευθύνη τους. Οι κόποι και οι δαπάνες που κάνουν, όμως, δεν πρέπει να αποτελούν σημείο πίεσης για τα παιδιά, μιας και τα παιδιά δεν είναι επενδύσεις που οφείλουν να αποφέρουν κέρδη στην οικογένεια. Τα παιδιά δε θα πρέπει να πιέζονται να ακολουθήσουν την οικογενειακή παράδοση ή να εργαστούν στην οικογενειακή επιχείρηση εάν δεν επιθυμούν κάτι τέτοιο. Η ευγνωμοσύνη και η πρόοδός μας είναι τα μόνα χρέη προς τους γονείς μας για τις σπουδές μας και τους κόπους που έκαναν.
Ηλικιωμένοι γονείς και φροντίδα
Τα παιδιά αγαπούν τους γονείς τους και προσπαθούν πάντοτε να τους ευχαριστήσουν, από την παιδική τους ηλικία (ακόμη και με μια ωραία ζωγραφιά), μέχρι την ενηλικίωσή τους. Όταν οι γονείς μεγαλώνουν και χρειάζονται τη βοήθεια των παιδιών τους, ως ηλικιωμένοι άνθρωποι πλέον, τα παιδιά συνήθως δεν τους γυρίζουν την πλάτη. Η βοήθεια προς τους γονείς μας όταν αυτοί τη χρειάζονται είναι μια καλή και γενναιόδωρη πράξη που μας επιτρέπει να δείξουμε όλα τα συναισθήματα ευγνωμοσύνης που αισθανόμαστε για αυτούς και για ό,τι εκείνοι μας πρόσφεραν. Σε καμία περίπτωση, όμως, μια τέτοια απόφαση (της φροντίδας των γονιών) δε θα πρέπει να δεσμεύει ή να καταστρέφει τη δική μας ζωή, ή να γίνεται αποκλειστική προτεραιότητά μας.
Συνοπτικά, μπορούμε να πούμε πως τα παιδιά δε χρωστούν τίποτε στους γονείς τους πέρα από ευγνωμοσύνη, την οποία μπορούν να εκφράσουν με πολλούς τρόπους που δε θα πρέπει σε καμία περίπτωση να εμποδίζουν την πορεία της δικής τους ζωής και τις προσωπικές τους αποφάσεις.

ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Γ1 (2017)

Α ΟΜΑΔΑ 
ΗΛΙΑΝΑ ΛΙΟΝΤΟΥ
ΕΥΔΟΚΙΑ ΗΛΙΑΔΗ
ΑΡΑΠΑΚΗ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ

Β ΟΜΑΔΑ
ΕΥΓΕΝΙΑ ΑΒΡΑΜΠΟΥ
ΑΝΝΑ ΓΑΜΠΑΡΗ

Γ ΟΜΑΔΑ 
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΛΙΑΣ

Δ ΟΜΑΔΑ
ΚΩΝ/ΝΟΣ ΔΟΣΗΣ
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΓΚΟΥΤΖΟΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΚΟΛΟΒΟΣ